Tuesday, October 9, 2018

DIT BOEK MAG JE NIET MISSEN!

- Je moet echt een keer het hele verhaal vertellen van Dit boek mag je niet missen.
- Waarom niet nu? Lekker aan de bar, biertje erbij, miljoenen op de rekening, haha.


- Vertel dan!
- Op een ochtend onder de douche dacht ik ineens: waarom niet van een slogan de titel van het boek maken? Dat leek me de missing link in de evolutie van de roman.
- Onder de douche?
- Komen de beste ideeën vandaan.
- Da's waar. Jij nog biertje?
- Doe maar.
- Mevrouw! Nog twee graag.
[ serveerster pakt lege glazen en loopt weg ]
- Dus in plaats van een of andere titel, en een of andere schrijver, en een of andere cover, bedacht ik een zin. Dat was natuurlijk Dit boek mag je niet missen!! Zwarte cover, gouden letters. Doeltreffend! Een verhaal van een man genaamd Egbert die het probeert te maken in de reclamewereld. Oké boek hoor, maar de echte magie zat hem in mijn designer. In vijftien minuten ontwierp hij die intussen klassiek geworden cover. Ik stond er zelf bij! Ik zeg het je toch elke keer: marketing is alles.
- Dat is inderdaad wat je elke keer zegt.
- Ik was sooo happy! Dit is nou het avontuur waarom ik de reclamewereld heb verlaten voor de literatuur. Spannend, jolig, origineel!


[ serveerster brengt twee biertjes. De mannen klinken en nemen een slok ]
- Toen merkte ik het probleem van succes: hoe kun je dit overtreffen? Na veel discussies over titels, zei ineens de stagiair: dit boek mag je toch ook niet missen? Waarom dan niet Dit boek mag je OOK niet missen?
- Geniaal.
- Om juridische redenen moest ik de stagiair zonder salaris naar huis sturen.
- Uiteraard.
- Deel 2 had een hoop hippe onzintaal en speels gedoe als lege witte bladzijden en verschillende lettertypen. Zelfs een pagina die je verticaal moest lezen. Mensen slikten het als Hema-rookworst. Het verhaal? Marijke die het probeert te maken in het bedrijf van Egbert uit de eerste roman. Teun Koolzak deed goed werk als schrijver maar in de drie maanden dat hij het schreef presteerde hij net zoveel als mijn designer, die in acht minuten een meesterlijke cover afleverde. Weer lekker cashen!
- Vertel eens over deel 3.
- We wisten dat we een stapje extra moesten doen om onszelf te overtreffen. We knipten populaire woorden uit een vel, schoven ze door elkaar, voegden dingen toe. Het eindresultaat was: Niet Part 2.5 te missen #3 boe-oe-oe-oek Walvis!. Onze goedbetaalde designer had dit keer binnen vijf minuten de cover bedacht.
- Echt geniaal.


- Ja, jammer alleen dat Teun Koolzak onze creatieve explosies niet kon bijhouden. Wij zeiden: schrijf in twee weken een verhaal over het kind van Marijke en Egbert die het proberen te maken in de reclamewereld over vijfentwintig jaar. Hij had pijn aan zijn handen, zei hij, en was 'op'. Ik zei hoe zo op. Dit is business. Er is geen op. Toen zei hij ook nog zuchtend dat hij niet wist wat hij met die walvis moest, want boeken in Utrecht hebben normaal gesproken geen walvissen.
- Schrijvers die zeiken...
- Dus ik naar Bernd van der Veer. Die pende in twee weken een prima boekje.
- Vakman.
- De walvis gaf ie ook een plek.
[ uitgever B neemt een slok bier ]- Toen met die roman met eh, die eh, ene titel.
- O ja. We hadden alsmaar geen goed idee voor een vervolg. Maandenlang niet. Tot op een achternamiddag op kantoor mijn oog viel op woorden die ik daar op een kladpapiertje gefriemeld had. ZD-09.00 Snor 5000% facturen lul ??. Ik ging ermee naar mijn designer. Die was drie minuten bezig. Ik stond erbij met een timer. En de volgende klassieker was geboren. Bernd pende in anderhalve week een boek over een postapocalyptische samenleving waarin het klein-klein-kleinkind van de zoon van Marijke en Egbert nog steeds reclame probeert te maken.

.
- Wat gebeurde er eigenlijk met deel 4?
[ uitgever B kijkt uitgever A aan ]
- Een deel overslaan is cool. Heel normaal in de VS.
- Maar waar stond die titel voor?
- ZD is ‘Zuid-Dedemsvaart’. Onze titels zijn daar opgeslagen. 09.00 is hoe laat ik ze zou bellen. Snor want ik kan nooit komen op zijn naam. 5000 % omdat ik dacht dat de overheadkosten zoveel waren gestegen sinds 1970 (dat was 500 %, een nulletje te veel). En facturen lul ?? sloeg op het feit dat ik een vertaler nog moest betalen maar dat ik vergeten was welke lul het ook alweer was.
- Hahahaha. Oh eh, is het al zo laat. Mijn trein gaat over tien minuten.
[ uitgever B kijkt op mobiel, legt mobiel daarna weg ]
- Hoe is het eigenlijk met jouw nieuwe project?
- Mijn nieuwe project?
- Dat ene waar je me nog niets over had verteld?
- Oh, dat, nou ja… mag geen naam hebben.
- Nou ja, ‘Snor’ sms’t me net dat jij een boek getiteld Deze roman hoort in uw boekenkast! Gaat uitgeven.
- Ach, eh, werktiteltje.
- Voor iets wat morgen in de boekhandel ligt?
- Is dat morgen al? De tijd vliegt!
- Over iemand die het probeert te maken in de bankwereld.
- Mooie setting.
- Blauwe cover, zilveren letters, guitig covertje.
- Nu je het zo zegt! Lijkt er wel een beetje op hè!
[ kijkt op horloge ]
- Maar eh, mijn trein gaat zo.
- Ren maar snel naar je trein.
- Het is natuurlijk allemaal gewoon toevallig, dat begrijp je wel.
[ uitgever A haast zich ervandoor, uitgever B pakt mobiel en belt ]
- Jacques! Maak even een designtje met deze titel… schrijf op: Deze roman hoort in uw boekenkast! hoort niet in uw boekenkast, in tegenstelling tot deze roman, die wel in uw boekenkast hoort want dat is Dit boek mag je niet missen deel tja, doet dat er nog toe! Ja ja, dat is de titel. In twee minuten af? Dat hoor ik graag. Ik bel zo Bernd wel even dat hij in een week dat boekje moet schrijven. Of Teun. Wie er ook maar beschikbaar is. Een boekje over iemand die altijd de nummer twee is in de reclamewereld van een verre toekomst.
[ uitgever B hangt grommend op en bestelt prompt nog een biertje ]