Saturday, October 3, 2015

DE PROFESSIONALS VAN DE GENERIEKE ROMAN

-  Met ons in de studio, de eigenaar van de website degeneriekeroman.nl. Welkom.
-  Leuk om hier te zijn.
-  Begonnen op een zolderkamer en nu eh...
-  Vestigingen in vijf landen, 26 man personeel. Een roman of dertig per week.
-  Baan van je dromen?
-  Wereldbaan!

-  Kun je in het kort uitleggen wat je bedrijf doet?
-  Natuurlijk. Iemand komt met een idee voor een roman. Laten we een voorbeeld nemen. Laatst had ik een jager die een romantisch boek wilde over twee jagers, man en vrouw uiteraard. Nou, wij weten precies wat de commerciele vereisten zijn van zo'n boek. Het is bijna exacte wetenschap. En dat passen wij dan toe.
-  Ligt u eens toe.
-  Je kunt rustig spreken van 'ijzeren wetten voor de moderne roman'. De schrijfstijl is literair, een specifieke stijl met veel onnodige maar mooi uitziende adjectieven. 'Het gaat regenen' wordt 'De hoogzwangere wolk stond op het punt om vocht te transpireren over het rosse landschap'. Altijd 24 hoofdstukken,  3000 woorden per hoofdstuk, 72.000 woorden in totaal. Het boek moet gevuld zijn met ogenschijnlijk belangwekkende overpeinzingen van karakters. Ik heb hier een voorbeeld. 'Richard staarde over het hek naar het grazende schaap. Het schaap had zich neergelegd bij zijn bestaan in de luwte van de schapenmaatschappij, Richard besefte ineens dat hij dat ook moest doen. Hij was de schaap van zijn eigen wereld.' Verder nauwelijks dialogen, geen speelsheid, geen experiment, geen afwijkingen op de literaire middelmaat. De laatste tijd zijn complete whatsappgesprekken heel populair. Dan nemen wij dat over.

'Dit is een van onze generieke covers. Drie minuten werk.'

-  En het verhaal?
-  Onze klanten zeggen meteen in het kennismakingsgesprek dat ze een 'mooie, literaire roman' willen. Dan weten we genoeg. Dus wij houden ons gezicht in de plooi - al is dat niet altijd makkelijk tijdens het werk, haha. Het is zo ernstig, zo saai, dat we soms ook ons creatieve ei kwijt moeten in een kort verhaal van onszelf. Dat we niet uitgeven natuurlijk want daar is echt geen vraag naar. De generieke roman kenmerkt zich bovendien door een maatschappelijke ondertoon - een thema. Een generieke roman moet immers ergens over gaan. Wij vragen ze altijd om een thema. Dance en drugs in de jaren negentig had bijvoorbeeld laatst iemand. Mooi concreet thema. Misstanden in de psychotherapie. Ook makkelijk. Maar laatst hebben we zelfs een roman over concurrerende slagers geschreven. Dat was meer een uitdaging. Soms weten ze niets. Dan bedenken we het zelf wel. De ene keer is het onderwerp armoede, de andere keer uitstervende tonijnen, dan weer een jeugd zonder religie. Ze vinden eigenlijk alles best, is onze ervaring.

-  Noemt u nog eens wat zaken waar je niet snel aan denkt bij een generieke roman.
-  De naam van de hoofdpersoon is lastig. Nooit Thea, Ron of Henk. Maar je kunt niet in elk boek Quinten, Thomas, Joris, Iris gebruiken. De covers zijn juist makkelijk. We hebben intussen een voorraad van vierduizend stuks. Gemiddeld drie minuten werk. Alles is goed genoeg blijkt. De openingszin. Kun je gaan zitten klooien maar de opdrachtgevers willen gewoon een generiek boek. Je moet dus ook niet te veel nadenken over die eerste zin.
-  Vinden de auteurs het niet erg dat ze het boek zelf niet schrijven?
-  Nooit! Ze weten wat ze willen: die ene generieke roman maken. En dat ze hem zelf niet schrijven - dat doet er voor hen niet toe. Eerlijk gezegd begint ons bedrijfje een keurmerk te worden. Uitgevers leggen publicaties van degeneriekeroman.nl bovenaan bij de binnengekomen manuscripten.
-  De McDonald's van de roman.
-  Haha, ik zeg altijd liever de Ikea van de woorden. Het is een ding dat je in elkaar moet zetten. De auteur mag zelf zijn twitter doen, interviews geven, kortom, zijn of haar imago opbouwen, wat tegenwoordig belangrijker is dan de vraag of een boek origineel is.
-  Is dat niet triest?
-  Zonder ons was dat ook al het geval hoor. Wij zetten het alleen om in handel.
-  Vallen auteurs dan niet door de mand met hun tweede boek?
-  Maar dat komt ook bij ons vandaan. Sommige schrijvers hebben al een zevenklapper gemaakt! Natuurlijk wint niet iedereen. Bij de Staatsloterij vraag je ook niet of iedereen wint. De auteur wil zijn eigen roman ook om indruk te maken bij een sollicitatiegesprek, op feestjes, of tijdens een versierpoging, of wat dan ook! En soms breekt er toch iemand door. Dat is eigenlijk hilarisch, als je weet dat wij met evenveel inzet de doorbrekende roman alswel de wegkwijnenende roman hebben gemaakt. De vergelijking met de Staatsloterij is wat dat betreft heel erg pakkend. We hebben uiteraard flink wat dure analyses hierop losgelaten. Maar het blijkt echt random te zijn, het succes.
-  Nou, dank voor uw komst en veel succes met toekomstige projecten!
-  Dank u... We hebben het flink druk de komende maanden, als de feestdagen er weer aankomen. En ik wil nog even toevoegen dat bij ons onze klant altijd wel het laatste woord heeft. Ik bedoel letterlijk. Ze mogen zeggen wat het laatste woord in het boek is. De rest schrijven wij, de professionals van de generieke roman.